Träningsmotivation?

Motivation till träning, hur funkar det egentligen? Kommer den bara till dej eller behöver du jobba för den?

Jag kan nästan lova dej att du inte kommer bli supermotiverad till träningen genom att sitta i soffan och käka chips. Motivationen till träning kommer, precist som kreativitet, genom arbete. Att göra sina pass fast man inte känner för det, att göra de där rökiga passen där man bara vill grina sej igenom och göra dem om och om igen. Det finns inga genvägar. Bara att göra det.

Alla som jobbar med kreativa yrken vet att det krävs disciplin och fokus för att behålla sin kreativitet. Detsamma anser jag att det gäller med motivation till träning. Jobba dej igenom de sega passen så kommer motivationen tillslut.

Just nu har jag en period ( läs cirka fyra månader ) där motivationen inte infunnit sej. Jag har varit sjuk, haft en puls som krånglat och sen kom pollensäsongen. De flesta passen nu är motiga, pannbenskrävande och inte helt glädjefyllda. Men det jag har är disciplin! Jag gör mina pass, tuggar på, biter ihop när jag vill ge upp och gör så gott jag kan. Förr eller senare kommer det att släppa! Jag börjar tycka att det är segt, men jag kommer inte att ge upp. Det kommer släppa, motivationen kommer att komma och den där uppriktiga träningsglädjen kommer att komma tillbaka.

Idag sprang vi intervaller på bana. Att springa intervaller när kroppen är sur är en utmaning, att dessutom som idag ha mensvärk från en annan planet gör utmaningen lite större. Men jag valde ut ett favoritpass och hade grym pepp av Madeleine, Tess och Camilla längs med banan. Bet ihop, fortsatte springa trots kroppen ville lägga ner och slutförde! Och hur surt det än var så har jag min disciplin, arbetade mot motivationen och njuter av känslan efteråt att jag har ett pannben som tar mej långt!

Hur tänker du gällande motivation och att bara fortsätta jobba när den sviktar?

4 reaktioner till “Träningsmotivation?

  1. Disciplin är det enda som gäller periodvis. Skulle jag kräva motivation för varje pass skulle inte många pass bli gjorda. Planerar in mina träningspass i almanackan varje söndag för nästkommande vecka o sedan ska det mycket till för att inte genomföra dem. Inte alltid kul o inte alltid bra pass, men de genomförs på, för dagen, bästa sätt!😊

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s