Träningstips i mörkret

Mörkt, grått, blött, trött i mössan. Kallt, blåsigt och motvind. Träningen går trögt och motivationen tryter. Det känns galet mycket mer lockande att bädda ner mej i soffan, under en filt, med en kopp te och kolla på Netflix. Eller te… vem försöker jag lura. Jag dricker glögg och mal i mej pepparkakor. 

På kvällen efter jobbet är det bäcksvart och det känns som att klockan är mitt i natten ( vilket det ibland är för mej med ) och att gå in i gymmet kan kännas lika pepp som att tugga på tånaglar. Att i två grader, motvind och regn på tvären dra på mej löparkläderna, reflexvästen och pannlampan för att kämpa ute i den kolsvarta skogen är lika lockande som att be att få gå till tandläkaren och dra ut tänder utan bedövning. Men jag försöker, jag kämpar på, jag biter ihop. Jag tycker ju alltid att det är roligt när jag väl kommer igång med träningen. Eller iallafall efteråt…

Lösningen för mej är att boka en träningsdate med en härlig person. Att boka upp en tid och att ha någon som väntar på mej gör att det känns mycket bättre. Det är inte bara mej det hänger på. Boka in ett pass på gymmet, gärna med en kompis. Boka en spring-date efter jobbet eller till helgen och ta tillfället i akt att springa och snacka. Varför inte ta en liten fika efteråt?

Eller varför inte kombinera springa och styrka?

Träna tillsamman är kul!

Här kommer ett kul pass du kan köra med en kompis.

  • Hitta ett bra ställe där det finns en mur, en bänk och en fiffig liten sträcka att springa på cirka 100 meter räcker.
  • Värm upp med en härlig jogg och snacka om ditten och datten.
  • Gör varje varv tre gånger

Varv ett

Ena personen springer 100 m och tillbaka och byter med kompis. Gör två gånger / person

Person ett står i jägarvila mot muren.

Person två gör triceps dips mot person etts knän. Jobba i en minut och byt sedan

Massor av skratt under passet med Maria

Varv två

Spring 2*200 m

Person ett står i plankan.

Person två tar tag i fötterna, näsan mot fotsulorna.

Person ett gör en armhävning, person två ett marklyft. Jobba i en minut och byt sedan.


Varv tre

Spring 2*200 m

Person ett går utfallsteg med händerna upp i luften.

Person två gör höftlyft med skulderbladen mot bänken. Jobba en minut. Byt sedan övning.

Varv fyra

Spring 2*200 m

Person ett gör ett upphopp/uppkliv på bänken och en armhävning mot bänken när man kommer ner

Person två står i plankan med fötterna på bänken och dippar ner en fot i taget. Jobba en minut. Byt övning

Glöm inte att jogga ner, varva ner och framförallt, glöm inte att ha roligt och peppa varandra.

Maria är med i Team at Core

En reaktion till “Träningstips i mörkret

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s