Netflix-maraton

Tja denna veckan har ju inte varit så spännande. Jag har varit hemma med feber, huvudvärk, halsont, ja you name it!

Som egenföretagare är det alltid stressande att bli sjuk, men jag har lovat mej själv att låta bli att stressa över det och bara låta kroppen få läka ut. Så jag har vilat, sovit, druckit te och ätit apelsin. Råkat kolla något avsnitt på Netflix och sovit lite till.

Idag känns det som att febern iallafall är borta och det är bara ett litet skav i halsen så jag håller tummarna för att jag ska kunna jobba imorgon och kanske till helgen ut och lufta pälsen lite. Jag var varit så skruttig att jag inte ens har saknat att springa eller träna utan bara legat som ett kolli i soffan. Men idag tror jag att det vänder!

Håll tummarna för mej!

Älskar min jumbo mugg

Cementben, mutor och tårar

Jag älskar ju löpningen men den är bannemej inte alltid rolig.

Det är verkligen inte så att jag studsar fram varje runda med en bra känsla, glada,snabba, starka ben, ett hjärta som pickar jämnt och starkt. Andningen flyter lugnt och kontrollerat och peppiga tankar dansar runt i mitt lilla huvud. Dessutom är vädret perfekt och naturen fantastisk.När det händer så är löpningen MAGISK.

Magisk runda längs Prins Bertil Stig i höstas tillsammans med deltagare på RUNNING HALMSTAD eventet

Ofta är det inte magisk men skönt. Det är lite motigt emellanåt men man har ändå en ganska bra känsla rätt igenom trots att det var väldigt tunga ben i backen eller motvinden var extra sur idag. Huvudet är på banan och kan peppa kroppen om det känns lite trögt och benen tar tacksamt emot hejaropen och svarar med att kämpa lite till. Om inte det funkar så brukar det funka med mutor och delmål.

”När jag kommer hem får jag äta vattenmelon”

” Tre lyktstolpar till sen får jag sänka farten mellan två”

”Jag är stark, jag kan det här och jag är grym”

Men ibland funderar jag helt klart på om jag inte är helt dum i huvudet! Hur tusan kunde jag tycka att det var en bra ide att springa? Det är ju asjobbigt/tråkigt/hemsk och lite till.

Ta en runda i somras till exempel. På agendan stod ett långpass, runt 20 km. 30 grader varmt ute så jag visste att det skulle bli lite motigt men jag var pepp… I ungefär 500 meter! Ingenting funkade!!’ Min kropp hade liksom glömt av hur man andades, lyfte på benen, förflyttade sej framåt. Hjärtat trodde det var med i någon sorts slagorkesterband och gick bananas. Hjärnans enda fungerande funktion var att ropa NEEEJ. Det enda som fungerade var pannbenet och det övertalade kroppen att det nog gick bra, det går över, det är bara nu i början det är jobbigt.

Efter tre km skickade jag ett sms till min sambo att det gick APDÅLIGT och att han kanske fick komma och hämta mej. Inget svar från honom så jag släpade mej vidare i spåret. Upp för en backe kröp jag nästan. Jag kände mej som om jag blivit åttio år gammal, blivit doppat i cement och någon snott min rullator.

Jag vrålade ut min frustration i skogen ( efter att jag noga kontrollerat att ingen var i närheten ) och förbannade mitt jäkla pannben som tvingat ut mej.

Vid åtta km grät jag nästan. Jag stannade och badade. Satt ner och surade och skickade ett sms till coach Kalle om att livet var kass och att allt var en kamp. Efter två km fick jag svar att bita i. Svarade att jag höll på och led varje steg.

Skickade ett nytt gnälligt sms till sambon. Galet otrevligt att han inte svarar när jag lider liksom. Förbannade alla karlar där en stund. Efter ytterligare två km ringer han och jag snyftar i telefon att jag håller på och dö och att han får komma och hämta mej! Det finns inte en chans att jag överlever sex kilometer till. Får till svar att han inte är hemma men att han hör av sej när han är det. Jag tog mej en allvarlig funderare på om jag bara skulle sätta mej där i vägrenen och vänta. Kroppen röstade för men det tjuriga pannbenet tvingade mej vidare.

Nu var varje steg en kamp för livet. Jag klarade inte av att förstå hur långt sex kilometer egentligen var. Typ som till månen säkert. Jag började förhandla med mej själv. Dela upp det i två km, för varje del får jag vattenmelon. Klarat jag ytterligare får jag en öl och OM jag överlever hela vägen så ska jag tvinga sambon att köra mej till sjön så jag får bada.

Stirrade på de vita strecken i väggrenen och försökte tänka på att jag tycker att detta är roligt. Varje sådan tanke möttes av ett hånskratt och ett avgrundsvrål att jag HATAR att springa. Efter en stund ringer telefonen igen och jag suckar lättat när jag ser att det är sambon! Räddningen är nära! Har frågar hur långt jag har kvar och jag uppskattar att jag har max fyra km kvar. Kommer du och hämtar mej?

Han är tyst en sekund och svarar sen att har jag kommit så långt klarar jag av fyra km till. Jag stannar till och stirrar på telefonen. Skojar han med mej? Förstår han inte att jag håller på att gå under? Han lägger på och jag måste processa informationen om att jag inte blir räddad. Jag ringer upp och fräser att om han inte tänker komma får han skära upp en hel vattenmelon till mej och se till att det finns en kall öl när jag kommer hem.

Skickade denna bilden till sambon när han inte kom och hämtade mej

Svär och gormar högt för mej själv när jag släpar min kropp längs med vägen. Får en konstig blick av en cyklist. Sänker ljudnivån ett snäpp men fortsätter mumla. Nu är det fel på skorna med! Och vem tusan har designat shortsen? Och varför kan de inte dosera vägen rätt?

Över bron, sväng till höger, trehundra meter kvar. Skorna fyllda av cement, hasar, muttrar och drömmer om vattenmelon.

Sista biten, jag ser huset! Sambon i trädgården, förbannar honom en sekund, försöker förgäves öka farten så jag blir av med skiten. Snubblar in på gräsmattan. Han kommer med en öl, leder mej till trappen och ger mej en bamseskål med vattenmelon. Han är förlåten! Jag muttrar fortfarande lite och sparkar av mej de blytunga skorna! Kan vara så att de åker i soptunnan. Äter lite melon, viftar på tårna. Får skjuts till sjön. Bestämmer mej för att aldrig springa igen.

Två dagar senare snörar jag på mej supersnabba skor, benen sprudlar och hjärtat sjunger. Jag älskar att springa!

Träningstips i mörkret

Mörkt, grått, blött, trött i mössan. Kallt, blåsigt och motvind. Träningen går trögt och motivationen tryter. Det känns galet mycket mer lockande att bädda ner mej i soffan, under en filt, med en kopp te och kolla på Netflix. Eller te… vem försöker jag lura. Jag dricker glögg och mal i mej pepparkakor. 

På kvällen efter jobbet är det bäcksvart och det känns som att klockan är mitt i natten ( vilket det ibland är för mej med ) och att gå in i gymmet kan kännas lika pepp som att tugga på tånaglar. Att i två grader, motvind och regn på tvären dra på mej löparkläderna, reflexvästen och pannlampan för att kämpa ute i den kolsvarta skogen är lika lockande som att be att få gå till tandläkaren och dra ut tänder utan bedövning. Men jag försöker, jag kämpar på, jag biter ihop. Jag tycker ju alltid att det är roligt när jag väl kommer igång med träningen. Eller iallafall efteråt…

Lösningen för mej är att boka en träningsdate med en härlig person. Att boka upp en tid och att ha någon som väntar på mej gör att det känns mycket bättre. Det är inte bara mej det hänger på. Boka in ett pass på gymmet, gärna med en kompis. Boka en spring-date efter jobbet eller till helgen och ta tillfället i akt att springa och snacka. Varför inte ta en liten fika efteråt?

Eller varför inte kombinera springa och styrka?

Träna tillsamman är kul!

Här kommer ett kul pass du kan köra med en kompis.

  • Hitta ett bra ställe där det finns en mur, en bänk och en fiffig liten sträcka att springa på cirka 100 meter räcker.
  • Värm upp med en härlig jogg och snacka om ditten och datten.
  • Gör varje varv tre gånger

Varv ett

Ena personen springer 100 m och tillbaka och byter med kompis. Gör två gånger / person

Person ett står i jägarvila mot muren.

Person två gör triceps dips mot person etts knän. Jobba i en minut och byt sedan

Massor av skratt under passet med Maria

Varv två

Spring 2*200 m

Person ett står i plankan.

Person två tar tag i fötterna, näsan mot fotsulorna.

Person ett gör en armhävning, person två ett marklyft. Jobba i en minut och byt sedan.


Varv tre

Spring 2*200 m

Person ett går utfallsteg med händerna upp i luften.

Person två gör höftlyft med skulderbladen mot bänken. Jobba en minut. Byt sedan övning.

Varv fyra

Spring 2*200 m

Person ett gör ett upphopp/uppkliv på bänken och en armhävning mot bänken när man kommer ner

Person två står i plankan med fötterna på bänken och dippar ner en fot i taget. Jobba en minut. Byt övning

Glöm inte att jogga ner, varva ner och framförallt, glöm inte att ha roligt och peppa varandra.

Maria är med i Team at Core

Första Advent, lingon-smoothie och muskel-avslappnande

Första advent och regnet står som spön i backen!

Julstjärnorna lyser i fönstret och det första ljuset i adventsstaken är tänt.

Hade en supertrevlig dag igår med goa människor igår i Göteborg. Goe-frulle med Camilla, strosade runt i Haga på julmarknaden och sedan hade coach Kalle och fantastiska Ulrika bjudit in på italiensk brunch på Ristoria. Det var en härlig blandning av människor som samlades, hyllade livet och åt gott. Det hade varit en toppen dag om min rygg inte gått i baklås och krampade.

Idag har jag varit hos läkaren och fått starkare värktabletter och muskelavslappnande så jag förhoppningsvis ska kunna jobba imorgon. Dessutom har jag varit på glöggmys hos min moster och blivit gräsänka i några dagar.

Så för att fira detta så bjuder jag på ett recept på en av mina favorit smoothies som ha lite julfeeling.

Lingon och kanel smoothie

Naturell yoghurt eller kvarg

Mandelmjölk

Frysta lingon

Kanel, en rejäl nypa

Söta med honung efter smak

Mixa ihop allt och styr konsistensen med yoghurt och mandelmjölk.

Pynta smoothien med l

Lite lingonpulver och lingon på toppen.

Julkalender med Team at Core

Jag jobbar ju tillsammans med tre andra personer Madeleine, Maria och David och bildar Team at Core

Vi är ett härligt gäng med en passion för att få människor att träna och må bra.

Vi kommer under december köra en julkalender på vårt Instagram där vi vill peppa och inspirera. Vi kommer bjuda på några smarriga recept, bjuda på teknik tips och roliga övningar. Det kommer vara lite yoga och avslappning och missa inte de bra erbjudanden som kommer!

In och följ teamets Instagram bums!

Länk till Instagram

Maria är nyast i gänget och vi är så glada att hon är med oss då hon tillför en del vi verkligen känt att vi saknat, yoga. Och en del wow faktor! Hon är så snygg! Hennes Instagram hittar du här.

David står för gymmet. Han brinner för styrketräningen och OCR lopp. Dessutom är han sjukt rolig! Har en tendens att spåra ut med honom när vi jobbar ihop. Två barnungar liksom. Följ David på Instagram

Madeleine är den som är huvudansvarig för teamet. Sjukt nöjd att jag hittat henne att samarbeta med. Stark, kunnig, nördig i teknik som jag och hon brinner för löpning, som jag, och träning för att stärka kvinnor. Följer du inte henne på sociala medier rekommenderar jag det!

Länk till Madde

Och så lilla jag. Massageterapeuten, löpnörden och rörlighetsintresserad. Och jag ÄLSKAR effektiva styrkeövningar då jag vill få ut så mycket som möjligt på så lite tid när jag är på gymmet.

Klicka in på vårt Instagram, hämta inspiration och förhoppningsvis lockas till att få en aktiv julmånad.

Frustration och sinnesro

Tack och lov för löpningen!

Vi har en lite tuff period hemma nu med tråkiga saker som tar mycket energi från oss alla. Många känslor som snurrat runt i huvudet. Ilska, frustration och en skvätt ledsamhet. Det tar både tid och uppmärksamhet och varje ledig stund är det samtal som ska göras, återkopplingar som söks, information som letas fram.

Mitt sätt att ta en paus är att gå ut och springa! Att snöra på mej skorna och lämna tankarna på hyllan.

Just nu går det varken fort eller långt men varje steg gör mej lugnare. Kanske snurrar huvudet en stund i början men steg för steg så slutar hjärna snurra och det enda jag hör är mina steg som slår i marken och mina andetag som taktfast fyller mina lungor. Hör hur hjärtat slår i kroppen och känner kinden kyler min kind. Och steg för steg landar jag i nuet. Jag bara är!

Jag är så tacksam för att jag fick till två långpass i helgen med kanonsällskap. Igår sprang jag ensam i mörkret längs med Viskan och idag fick jag åter igen sällskap med en fin vän som babblade bort fem km innan Crossfitpasset.

Tack löpningen för att jag fått hitta dej och för att du låter mej få återhämta mej hos dej. Jag tänker alltid bättre efter att varit med dej.

Löpningen är så mycket mer än bara en fantastisk träningsform där jag kan pressa mej till max, det är ett andningshål, min medicin, min sociala del, min tid för mej själv.

Snart är den tuffa perioden slut, så är det alltid. Men löpningen… vi fortsätter hänga ihop!

Med mina fina kollegor i team at core

Mom On Retreat 27-28 april 2019

Nu är det dags igen! Team at Core bjuder in alla härliga morsor på lyx och träning.

I oktober hade Team at Core sitt första event som riktar sej till mammor. En träning- och inspirationshelg för alla fantastiska mammor med fokus på kvinnokroppen. Massor av matnyttig information om vad som händer med kroppen före, efter och under en graviditet. Med detta sagt så är ALLA mammor välkomna, oavsett graviditet eller inte och oavsett om du har stora eller små kottar. Intresset för förra eventet var stort och vi hade en fantastisk helg med massor av skratt, svett och lite tårar.

Jag och Madeleine hade klurat och filurat på hur vi bäst skulle kunna inspirera och utbilda runt core, som är så viktigt för alla. Vi pratade knip, bäckenbotten problematik, smärta och självkänsla och allt annat som är specifikt kvinnor. Det var verkligen en helg som vi minns med värme och ödmjukhet. Vi var så glada att intresset var så stort och att något vi brinner så starkt för verkligen blev uppskattat.

Den 27-28 april 2019 har Madeleine och jag åter den stora glädjen att få bjuda in till två dagar på superfina Stenungsbadens Yachtclub. Ett kanonhotell som ligger precis vid vattnet och har fantastisk natur runt hörnet, fina lokaler, ett toppen spa och riktigt god mat. Du vill inte missa denna helgen!

PROGRAM

Lördag

9:00 Välkomna

9:30 Corepass 1, grundläggande bålkontroll, bålens funktion och korrekt aktivering. Vi går igenom hur bålens olika muskler fungerar och hur du tränar dem säkert och effektivt.

10:30 Mellanmål

11:00 Styrkepass, effektiv hemmaträning för hela kroppen. Massor av övningstips och inspiration!

12:00 Lunchbuffe

13:00 Föreläsning, kvinnlig smärtproblematik och kvinnlig självkänsla. Här pratar vi om hur du kan stärka kroppen för att motverkar ryggproblematik, instabilitet i höft och bål och smärta i axlar och nacke. Men vi pratar även om kvinnors ökande stress, utmattningar och psykisk ohälsa. Vad beror det på och hur kan vi förebygga det?

14:30 FLOW, ett avkopplande pass med fokus på rörlighet, stretch mindfulness och andning

15:30 Mellanmål + Spatid. Vi rekommenderar ett dopp idet blå om du törs!?

19:00 Fördrink

19:30 2-rätters middag

SÖNDAG

8:00 Powerwalk/morgonjogg, två grupper där du själv väljer intensitet. Ca 5 km

9:00 Frukostbuffe

10:00 Corepass 2, fortsatt bålaktivering, tuffare övningar och individuellt anpassade övningsval.

11:15 Konditionspass utan hopp, ett inspirerande pass med pulsträning som är skonsam för knän, bål och bäckenbotten.

12:15 Lunchbuffe

13:30 2&2, ett pass fyllt av glädje, skratt och svett, men också inspiration för träning med vänner, partner eller kanske barnen? Här står samarbete i fokus.

14:30 Avslutning

ANMÄLAN

Platserna släpps den 25 november kl 9:00 och du bokar dej via denna länken . Först till kvarn gäller och det är begränsat antal platser. Anmälan är bindande men du kan sälja din plats vid förhinder.

Kostnad: 3195 kr vid bokning innan 31 december 2018, därefter 3350 kr.  Betalning sker med swish inom 10 dagar från anmälan eller mot faktura inom 30 dagar efter anmälan. ( faktura avgift på 29 kr tillkommer).                                        Enkelrumstillägg 550 kr

I anmälningsavgifter ingår boende i dubbelrum, alla träningspassen, föreläsning, alla måltider samt tillgång till SPAet lördag eftermiddag. Ni har även tillgång till hotellets gym hela helgen. Dessutom får alla deltagarna en fin goodiebag med produkter från våra samarbetspartner, Röhnisch mfl.

Varmt välkomna!