Kom igång med din löpning!

Jag hör ofta folk som säger att de så gärna skulle vilja börja springa men att de inte kan, att de är för tunga, att det är så jobbigt.

Och ja, löpningen kan vara jobbig. Speciellt i början. Man tittar på alla som springer och tänker att man nog med ska klara av fem kilometer och känner hur besvikelsen blommar upp när man kanske redan efter några 100 meter känner blodsmak i munnen och mjölksyran i benen. Men när man knäcker koden och klivit över tröskeln då är löpningen magisk!

Ett av de vanligaste felen man gör som nybörjare är att man går ut för hårt. Man springer helt enkelt för snabbt. Det är varken roligt eller inspirerande att springa då.

Mitt första tips är att börja med ”gågga” Blanda gång med kortare jogging bitar. I början kanske man går en minut och joggar en minut. Jag säger alltid till mina nybörjare att det ska kännas lätt och när de är klara så ska de känna att de hade orkat en stund till. Detta för att lämna träningen med en bra känsla istället för att känna dej knäckt.

Jag rekommenderar även alltid att man sätter en tid man ska vara ute, snarare att stirra sej blind på en distans. I början kanske det räcker med 20 minuter med blandad gång och jogg.

Allt eftersom ökar man både joggdelen på gåggandet och tiden man är ute tills man känner att man är redo att kanske jogga 15 minuter utan att stanna. Och vips har man lyckat springa en längre tid sammanhängande.

Mitt andra tips är att sätta upp realistiska mål. Du kan ha ett stort mål men det är så viktigt med delmål, små segrar på vägen. Och de sak vara nåbara! Speciellt i början är det viktigt att ha mål du känner att du klarar av. Det kan vara att jogga 20 minuter på raken. Att orka hela vägen upp för den där backen. Att klara 5 eller 10 km. Det är du som sätter målen! Och glöm för all del inte att fira när du når dina mål! Du kanske får köpa den där nya löparjackan, använda en speciell duschtvål, unna dej en ansiktsmask.

Mitt tredje tips är att boka en löpdate med en kompis. Kanske känner du någon som också springer eller som håller på att komma igång? Boka in en löpdate med den personen! Då har du ett tid att passa och större sannolikhet att du inte hoppar över passet. Många säger att de inte vill springa med någon annan för de springer så sakta, men det är just det som är det fina i kråksången. Löpning är anpassningsbart. Kanske kan din ” snabba” kompis springa backen två gånger? Eller få öka farten en liten stund, vända och komma tillbaka? Det finns många lösningar och är fantastiskt trevligt!

Andra små tips är att testa om du gillar att springa i skogen eller asfalt? Och kanske variera rundorna lite så det inte blir slentrian. Glöm inte att när du springer i skogen och på stigar så går det generellt långsammare men är så nyttigt för alla dina små muskler.

Du kanske gillar att springa samtidigt som du lyssnar på musik, en bok eller en pod? Eller så uppskattar du att höra naturen runt omkring dej?

Och glöm inte att fylla på med lite energi och vätska innan du springer. Att få i sej något cirka två timmar innan kan göra att du har lite mer energi när du tränar .

Har du fler frågor eller vill du ha hjälp med att komma igång? Tveka inte att höra av dej till mej.

Och glöm inte… det ska finnas glädje med att springa❤️

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s