Plantarfasciit Del 1 Vad är det?

Nu är det ett snart ett och ett halvt år sedan det small till i min fot och jag inte kunde springa på ett bra tag,

Jag tänkte jag skulle skriva lite om plantar fasciit och min väg tillbaka som var relativ kort och extremt målinriktad. Fylld av frustration, pannben och extremt fokuserad rehabträning. Villigheten att offra det jag älskar en kort stund för att snabbare komma tillbaka.

Men vi börjar med det teoretiska. Vad är plantar fasciit?

Plantar fasciit är en överbelastnings skada i foten som ofta drabbar löpare och idrottare som hoppar mycket. I folkmun säger man ofta hälsporre men det är inte riktigt samma sak. Hälsporre är en litet kalkhorn som utvecklas i hälen medans plantar fasciit är att senan under foten blir irriterad.

Under foten sitter en sena som går från hälbenet till tårna. Den fungerar som ett stöd för foten. När man springer mycket eller ökar belastningen så utsätts senan för mycket belastning. Utöver löpning och hopp kan andra orsaker vara att du gått upp i vikt , från tex en graviditet, att gå och stå på hårda golv. Eller att du har extremt höga eller låga fotvalv.

Stegrar du din träning snabbt kan du drabbas av plantar fasciit. Det kan gälla allt från mängd, distan eller tid för en löpare.

Symptomen kommer ofta smygandes. Det kan börja med en obehagskänsla i foten eller vaden. Symptomen ökar ofta succesivt. Det gör att många fortsätter träna trots smärta. Fortsätter man riskerar man dock att få en långdragen läkeprocess och har man riktig otur, kronisk smärta.

Mitt tips är att söka hjälp hos en terapeut så fort du upplever symptomen för att ta reda på orsaken till plantar fasciiten och att få hjälp med behandling och symptomlindring så fort som möjligt.

Att kontrollera om du har fått en bäckenglidning som gör att du felbelastar hos en terapeut kan vara ett viktigt steg. Blir du lite i obalans så kommer du att överbelasta i löpsteget.

Stötvågsbehandling har ofta god effekt, och ju snabbare du tar tag i det desto snabbare blir du av med symptomen. Att tejpa avlastande kan också linda symptomen

Jag är generellt emot inlägg i skorna men i detta fall kan det vara ett bra tips. Att skaffa riktiga ortopediska inlägg, skapade efter din fot kan vara en tillfällig men viktig avlastning för foten. Speciellt om du har ett jobb där du går och står mycket. Det hjälper foten att vila lite. Viktigt att tänka på är att det är ett hjälpmedel ( som kostar lite) inte en lösning men för mej var det så värt det.

Sen att köra massor av fotrehab/ styrka för att få foten att komma tillbaka så fort som möjligt. Tåhävningar, spreta och vifta på tårna.

Men viktigas av allt! LÖPVILA!!!! De flesta som får plantar fasciit fortsätter att springa på sin fort trots smärta. Detta förlänger bara skadetiden och kan leda till kronisk smärta om du har riktig otur. Det är viktigt att ta bort all belastande träning under smärt tiden. Det kan utöver löpningen vara hoppa tunga lyft och att gå och stå på hårda golv.

Jag VET att det är tråkigt att inte kunna träna det man vill men hellre en kortare löpvila än att kanske aldrig mer springa smärtfritt. Och det finns snabb och återhämtning om man bara sköter sin rehab. Läs mer om min resa i mitt nästa inlägg!

2 reaktioner till “Plantarfasciit Del 1 Vad är det?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s