Strong, fit & fabulous

Efter denna vinter och vår som har kantats av massor av sjukdom, trötthet och utebliven träning så kände jag för någon vecka sedan att nu får det vara nog!

Det blir lätt att jag slarvar med maten när jag inte mår helt bra och träningen har ju inte heller fungerat klockrent. Jag har tränat hela tiden ( dock inte när jag var sjuk) men inte riktigt fått kroppen att svara optimalt. Min puls har varit hög, vilket har lett till att jag inte vågat springa ordentligt och jag har känt mej ganska kraftlös.

Men nu känns allt mycket bättre och jag bestämde mej för att strukturera upp både träning och kost ordentligt så att jag kommer tillbaka dit jag vill vara och känner mej stark och frisk. Jag har, trots att jag i teorin kan själv, valt att ta hjälp för att få ordning på livet. Någonstans är det ju alltid så mycket lättare att bara göra som man blir tillsagd och slippa tänka och planera själv. Jag tycker alltid att det är så mycket lättare att se vad andra behöver än vad jag själv behöver. Knasigt eller hur?

Jag känner mej lyckligt lottad som är omgiven av så många kunniga och proffsiga människor i mitt liv och ber givetvis dem om hjälp när jag behöver det.

Jag har tagit hjälp av Tor, som driver Crossfit Ibex där jag jobbar, om ett styrke-upplägg för att bygga grundstyrka. Nu kör jag tre styrkepass i veckan och det bästa med dem är att de inte tar mer än 30-45 minuter. Det är ett bakböjspass, ett marklyftpass och ett med frivändningar. Jag har kört en månad nu och märker redan att jag börjar bli starkare och framförallt inte lika vikträdd. Jag är ju annars mer bekväm med lite lättare vikter, fler repetitioner och mer puls.

Dessutom har jag tagit hjälp av min grymma kollega Madeleine för ett kostupplägg. Inte för att jag egentligen tycker att jag äter dålig mat utan mer för att energi och näringsberäkna det bättre. Nu när jag inte mått toppen har jag inte heller varit så strikt med kosten och det har slunkit ner lite för mycket av det goda. Maddes upplägg ligger i att jag äter ganska strikt men av allt under veckan och så får jag gotta till det lite på lördagen. Ingen konstig mat, sådant som jag redan äter men mer under kontrollerade former. Och vad som är roligt är att jag på första veckan tappat nästan ett kilo. Det mesta är givetvis vätska men det är intressant att se vad kosten gör.

Och nej, jag tycker inte att jag är tjock, ohälsosam eller något liknande. Mitt mål är inte att gå ner en massa i vikt utan att MÅ BRA och känna mej pigg, stark och glad. Det och att känna mej bekväm i mitt egna skinn. Jag kommer jobba för att bygga mer muskler på kroppen så att jag blir starkare, mer hållbar och orka mer. Jag kommer fortsätta springa för att det är det roligaste jag vet, och jag kommer äta bra mat, varva det med lite choklad, en glass eller två och garanterat ett eller annat glas bubbel. Balans i livet är det jag eftersträvar! Träning och hälsosam mat är inte någon uppoffring för mej men att aldrig att jag vill ge upp de små guldkornen i tillvaron bara för att se ut på ett visst sätt.

Strong, Fit & Fabulous är mitt motto och jag vill orka vara det länge, länge.


4 reaktioner till “Strong, fit & fabulous

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s