Vad är din tid värd?

Att jobba som egenföretagare har sina fördelar. Jag har möjlighet att styra mina arbetstider, även om de oftast är mer obekväma än gemene mans, jag fattar mina egna beslut och står för konsekvenserna eller de positiva påföljderna själv. Jag slipper en massa drama som vissa arbetsplatser bjuder på.

Det finns givetvis en massa saker att peka på på den negativa sidan men överlag väger plussidan upp. Annars hade jag ju inte fortsatt med detta.

Men något som jag upplever att folk inte förstår, är vikten av min tid. Jag säljer tid, så tid är extremt viktigt för mej. När man bokar in en massage så bokar man upp en tid. När man bokar upp en PT-timme, bokar man upp en tid.

Den tiden generera pengar för mej. När man har bokat upp en tid, finns det tiden inte tillgänglig för någon annan att boka. Ergo, den tiden är viktig för mej eftersom det är den tiden som betalar min hyra, ger mej mat på bordet, betalar min lön. När man har bokat sin tid så förutsätter jag att den tiden är viktigt för dej med. Och det är det för de flesta! Nästan alla mina kunder värderar sin tid med mej högt. Och jag värderar deras tid. Jag gör alltid mitt bästa för att hålla mitt tidsschema, men ibland kan det dra över någon minut av olika anledningar.

När man bokar tid hos mej informerar jag alltid att det är en avbokningspolicy på 24 timmar. Att utebliven eller sen ankomst debiteras fullpris. Ändå får jag emellanåt ta diskussionen om varför man måste betala när man inte kom. Det gör mej mållös!?!

När man låst en tid har jag ingen möjlighet att fylla den med något annat. Det gör att jag står utan inkomst den tiden. Givetvis har jag förståelse för att livet kan hända. Något kan hända akut. Hör av dej då och prata med mej. Jag har förståelse! Däremot har jag noll förståelse för ”no-shows” Där man bara inte dyker upp. Eller när man försöker avboka sin tid en timme innan för att något annat har dykt upp.

Det går inte att driva företag på det sättet. Att inte debitera fullt för sin tid. Nu har jag grymma kunder som nästan aldrig missar sin tid utan att något hänt och de flesta skulle aldrig tjafsa om att jag debiterar för en tid de har glömt av. Men den dyker upp. Sticker upp sitt fula lilla tryne och får mej att känna mej sur och girig som vill ha pengar för en tjänst som jag inte utfört. Men, finns det någon som skulle tillbringa en hel dag på jobbet utan att få betalt för det? Eller att man bara får betalt för några timmar av sin arbetstid, trots att man är schemalagd? Skulle inte tro det!

Jag vet att flera andra jag känner som jobbar med att sälja tid, massörer, pt’s, frisörer, hudterapeuter mm upplever samma sak. Och så många av oss har svårt att ta betalt för utebliven tid. Är det en kvinnlig grej? Att vi tycker det är obekvämt att stå på oss och ta betalt för vår tid? För att tid är något osynligt som du inte kan ta på? För att de inte fått något för sin tid?

Jag vägrar! Jag kräver betalning, skickar en faktura på mailen och tar inte någon skit för det längre. Bokningsvilkoren har de godkänt när de bokar på nätet. Jag står på mej och är obekväm. Och de flesta betalar utan att säga något när de får fakturan.

Min tid är värd allt för mej! Vad är din tid värd?

7 svar till ”Vad är din tid värd?”

  1. Tuula Fernandez profilbild
    Tuula Fernandez

    Helt riktigt! Tid är pengar.

    Gilla

  2. Sirpa profilbild
    Sirpa

    Stämmer!

    Gilla

  3. Josefine Runesson profilbild
    Josefine Runesson

    Förstår vad du menar och håller med dig totalt! Vi gjorde som så att vi satte en ”admin.avgift” på Max 500kr som vi debiterar för uteblivna besök. Oftast kanske behandlingen hade kostat 995:- el mer men då det inte gått åt några produkter och man i bästa fall kan ta lite mail el annat att syssla med så tyckte vi att 500kr passade lämpligt för personalens lön/hyrs etc. Är behandlingen billigare än 500kr debiterar vi den summan istället. Ett tips som jag ändå tycker de flesta inte alls argumenterar emot på samma sätt sedan vi införde det. 🙂

    Gilla

    1. samanthalouisefernandez profilbild

      Det var ju en bra idé! Jag upplever ändå att det har blivit bättre med åren att kunderna kommer i tid och respekterar sin och min tid.

      Gilla

  4. Mikael B profilbild
    Mikael B

    Håller helt med dig! Även om det är obekvämt och blir tjafsande – Se till att du får betalt för din tid.
    En liten parallell till mitt ”anställda arbetsliv”: Möten! På mitt jobb har vi som policy att ett bokat rum lämnas 5 minuter för nästa grupp ska in för att hinna göra ev föreberedelser och kunna starta i tid. Det kommer ju fler kolleger till mötet som har avsatt sin tid till mötet! Lika självklart är det att man kommer i tid till mötet!
    🙂

    Gilla

    1. samanthalouisefernandez profilbild

      Jag förstår precis din parallell! Det handlar om respekt för andras tid. Och att inte alltid förutsätta att man är ”flytande” i sin tid.

      Gilla

Lämna en kommentar

Jag är Samantha

Välkommen till Sam I Am, det här är mitt hörn av livet där jag delar med mig av mina tankar främst om hälsa och livsglädje.

Jag hoppas att du vill vara med och sprida glädje och värme. Välkommen till mig!

Let’s connect